te zien

Verwacht

september 2017: open atelierroute Kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer (www.kunstkolk.nl)
augustus 2017: thema-expositie Langenboomse bossen, Kunst in het Kerkje, Velp, drie kunstenaars, drie visies op de Langenboomse bossen (www.kunstinhetkerkje.nl)


Huntenkunst 2017

Op 19, 20 en 21 mei wordt voor de 25e keer de manifestatie Huntenkunst gehouden.
Huntenkunst behoort al geruime tijd tot een van de meest interessante kunstbeurzen in Nederland. Er is werk te zien van ruim 200 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Traditioneel staat tijdens de manifestatie de kunst uit een specifiek land centraal. Dit jaar is dat Luxemburg.

Ook Wil Friesen neemt deel aan de jubileumeditie van Huntenkunst. Speciaal voor deze gelegenheid zijn werken uit zijn  ‘Oudland’ serie tijdelijk te koop voor de speciale prijs van € 50 per stuk (ingelijst, formaat 30×30) of € 30 per stuk (niet ingelijst, formaat 30×30).
Om een beeld te krijgen van de ‘Oudland’serie klikt u hier. U komt op zijn website in het portfolio terecht waar u kunt doorklikken naar ‘oudland’.

U kunt Wil Friesen vinden op standnummer 105.
Van harte welkom!

SSP-HAL
Drulaan 2
Ulft

open:
vrij 19 mei van 17.00 tot 21.00 uur

za 20 mei van 10.00 tot 20.00 uur
zo 21 mei van 10.00 tot 18.00 uur

toegang € 9 (kinderen tot 12 jaar gratis)


Wil Friesen exposeert in Wenen

Van woensdag 3 mei tot en met donderdag 1 juni 2017 worden in de galerie van ZEBRA,  Zentrum  Für Klassische Und Moderne Fotografie te Wenen, fotowerken van Wil Friesen geëxposeerd. Hij laat er zijn recente landschapsbeelden zien.
De expositie heeft als titel ‘Die Bäume, sie sagen nichts … ‘

Wil Friesen gebruikt de analoge fotografische processen op een heel eigen manier. Daardoor weet hij unieke beelden te maken die onverwachte aspecten van het landschap zichtbaar maken. Als je zijn beelden ziet lijkt de gedachte niet zo vreemd dat ook de bomen emoties hebben. De fotowerken van Wil Friesen leiden de beschouwer naar het vermoeden dat het landschap meer weet dan het laat zien…

ZEBRA ligt in de levendige wijk Neubau, vlakbij het MuseumsQuartier en de Museumsplatz, waar de belangrijke Weense musea zijn te vinden.

De vernissage is op woensdag 3 mei, vanaf 19.00 uur.

ZEBRA,  Zentrum  Für Klassische Und Moderne Fotografie
Burggasse 46
1070 Wien
www.zebralabor.at
openingstijden:
wo en do van 09.00 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.30 uur
vrij van 09.00 tot 14.30 uur

Expositie info

Die Bäume, sie sagen nichts …

Wil Friesen (1947, auto-didact) ist ein autonomer Fotograf. Durch die Verwendung der analogen fotografischen Prozesse hat er im Laufe der Jahre seine eigene Technik entwickelt. Dies hat ihn zu einzigartigen fotografischen Arbeiten mit einem geheimnisvollen, manchmal märchenhaften  Inhalt gebracht. Alle seine Werke sind einzigartige Kunstwerke dank seiner besonderen individuellen Nutzung der analogen Techniken.

Die Landschaft ist ein wichtiges Thema in seiner Arbeit. Die geographische Lage der Landschaft ist für ihn nicht von Interesse. Weder die Schönheit von ihr. Es geht um die Atmosphäre der Landschaft. Die Bäume sind eindeutig anwesend in seiner Arbeit. Stille und scheinbar ohne emotionale Gefühle sind sie da, die Bäume. Sie wachsen ungestört, sehen alles, sagen nichts. Aber in den Bildern von Wil Friesen scheinen die Bäume manchmal ihre Emotionen zu zeigen. Scheint einen Hinweis zu sehen auf die Vermutung dass die Landschaft mehr weiß, als sie zeigt.

Die Fotos sind alle in seinem unmittelbaren Wohnumfeld  aufgenommen.
Das Projekt ist noch nicht abgeschlossen …

The trees, they say nothing…

Wil Friesen (1947, auto-didact) is an autonomous photographer. By using the analog photographic processes he has developed his own technique over the years. This has brought him to unique photographic works with a mysterious, sometimes fairylike content. All his works are unique single art works thanks to his special individual use of the analog techniques.

The landscape is an important theme in his work. The geographical location of the landscape is of no interest for him. Neither the beauty of it. It is all about the atmosphere of the landscape.
The trees are clearly present in his work. Silent and seemingly without any emotional feelings they are there, the trees. They grow unperturbed, see everything, say nothing. But in the images of Wil Friesen the trees sometimes seem to show their emotions. Seem to make visible a hint to the presumption that the landscape knows more than it shows.

The photographs are all taken in the immediate surroundings of his home.
The project is not finished yet…


 

Fotografie en Beeld

Van 12 maart tot en met 23 april 2017 is in galerie Polhus te Nijkerk een expositie te zien met werken van zes kunstenaars. De expositie concentreert zich op de fotowerken van Wil Friesen, Jacobien de Korte en Corine Oosterlee. Het werk van deze drie autonome fotografen wordt gecombineerd met het ruimtelijk werk van Carolien Brusse (keramiek), Marion Visione, (beelden) en Harm Visser (objecten).
Een expositie met gevarieerde kunst die tegelijkertijd geraffineerd en subtiel op elkaar is afgestemd.

Wil Friesen

Wil Friesen (Vierlingsbeek) wil zich liever geen fotograaf noemen: hij gebruikt het analoge fotografische proces als middel om op geheel eigen verwerkingswijze beelden te ‘schilderen’. Het gaat hem om de sfeer, het ongrijpbare vastleggen. Daarom zijn al zijn werken unicaten.  Landschappen treft hij in een mystieke sfeer, alsof er iets is gebeurd of gaat gebeuren, geheimzinnig. Van schijnbaar onbewogen bomen lijken de emoties zichtbaar te worden; het vermoeden ontstaat dat zij meer weten…

Jacobien de Korte

Jacobien de Korte (’s Gravenhage) werkt veelal autonoom. Haar fotowerk ontstaat uit persoonlijke gevoelens en ervaringen. Zij tracht op introverte wijze voor velen herkenbare begrippen uit te drukken zoals vervreemding, eenzaamheid, mysterie en melancholie. Jacobien hoopt met wederzijdse herkenbaarheid hoop, troost en begrip te bieden en te vinden.

Corine Oosterlee

Corine Oosterlee (Trémolat, Périgord/Dordogne, Zuidwest-Frankrijk) is fotograaf, gespecialiseerd in planten in hun natuurlijke habitat. Daarnaast is zij natuurgids en organiseert botanische excursies in haar woonomgeving. De vormenrijkdom van planten en andere vegetatie in een steeds veranderende lichtval blijft haar boeien. Zij ervaart het maken van natuurfoto’s als een samenspel tussen het onderwerp, het fototoestel en haarzelf. Deze samenwerking inspireert haar tot het maken van indringende foto’s. De intensieve kijker kan zich verbeelden de bijbehorende geuren te ruiken en de geluiden te horen. De natuurfoto’s van Corine zijn meer dan foto’s, het zijn vertalingen naar de zintuigen.

Harm Visser

Harm Visser (Nijkerk) verbeeldt de werkelijkheid van de beschermde, natuurrijke zeepolder Arkemheen op een bijna magische wijze. Hij schildert de natuur, maar is geen natuurschilder. Met een beperkt kleurenpalet brengt hij veel nuances aan. De spanning tussen lijnen en kleuren, het componeren, het toevoegen en vooral het weglaten, daar geniet hij van. In plexiglas maakt hij gelaagde landschappen, vol licht en ruimte! Zijn werk ziet hij als een ode aan de schepping.

Marion Visione

Alles wat de kunstenaar mag hopen te bereiken is een diepe sympathie voor de wereld om hem heen – om het onderscheid tussen zichzelf en al het andere te verliezen – en van hieruit te creëren. Marion Visione (Amsterdam) werkt binnen een historisch bewustzijn dat zoekt naar tijdloosheid. Haar bronzen beelden lijken culturele overlevenden – overwegend vrouwenfiguren getekend en vervormd door tijd. De doelen van elegantie en ingetogenheid worden bereikt door hun blijkbaar fragiele opbouw en dynamische vorm.

Carolien Brusse

Carolien Brusse (Bussum) maakte een gezelschap van steengoed kannen. Zij zijn allemaal verschillend van verhouding, karakter en ‘lichaamstaal’. Door de opbouw uit gemeenschappelijke vormelementen, zijn ze familie van elkaar. De kannen zijn met de hand opgebouwd uit platen steengoed-klei en beschilderd met oxyden, Terra Sigillata en glazuur. De meeste zwarte kannen zijn meerdere malen gestookt op 1150°C of 1250°C. Alle andere kannen (van witte steengoed of franse grès) zijn gestookt op 1250°C. De karaktervolle kannen zijn sierlijke, stijlvolle gebruiksvoorwerpen.

Galerie Polhus
Spoorstraat 1
3862 AC Nijkerk
open op vrijdag/zaterdag/zondag van 13.30 tot 17.00 uur.


adaf2016_02

ADAF 2016

Op 23, 24 en 25 september 2016 wordt de zesde Annual Dutch Art Fair (ADAF) gehouden. De Kunstbeurs vindt plaats in het World Fashion Centre/Beursplaza,  Koningin Wilhelminaplein 13, 1062 HH Amsterdam. Onder de bijna 200 deelnemende kunstenaars uit binnen- en buitenland kunt u ook Wil Friesen ontmoeten. Van hem zijn onder meer 4 werken te zien uit de serie ‘wachters van het geheim’. Een serie waarin hij verbeelding heeft gegeven aan de gedachte dat de natuur, de landschappen, de bomen meer weten dan ze laten zien. De serie bestaat uit 7 fotowerken die hij in 2015 heeft gemaakt voor de culturele grensmanifestatie tussen Brabant en Limburg. De werken zijn toen, verdeeld over 7 staties, opgesteld op de plekken in het landschap waar de opname’s zijn gemaakt.
Naast dit werk worden enkele recente fotowerken tentoongesteld die aansluiten op het thema.
De fotowerken van Wil Friesen worden gemaakt met toepassing van de analoge fotoprocessen. De wijze waarop hij de materialen en de processen gebruikt voor het maken van zijn fotowerken heeft hij zelf ontwikkeld. De werkwijze impliceert dat al zijn fotowerken in slechts één enkele oplage (kunnen) worden gemaakt.

Op vrijdag 23 september wordt van 17.00 tot 21.00 uur een VIP-preview gehouden.
Op zaterdag en zondag is de kunstbeurs geopend van 11.00 tot 17.30 uur.
Toegangskaarten kosten € 15. In de voorverkoop wordt een korting gegeven van € 5,10.
De VIP-kaarten kosten € 25 (voorverkoop € 22,50).
Klik hier voor het bestellen van de toegangskaarten.

Meer informatie over de beurs en de deelnemers kunt u vinden op www.adaf.nl.


affiche_2016_v01pr

Tien jaar kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer

Op 9, 10 en 11 september 2016 viert kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer haar 2e lustrum. Voor deze gelegenheid is eenmalig afgeweken van het vertrouwde concept van de open atelierroute. Vertrekkend vanuit de begrippen horen, zien en zwijgen pakt het kunstcollectief tijdens het lustrumweekend groots uit met 3 exposities op 3 locaties. Voor de samenstelling van iedere expositie, waaraan door alle Kunstkolkleden wordt deelgenomen, staat een van deze 3 begrippen centraal. Naast de exposities worden op 2 van de 3 locaties workshops en demonstraties gegeven door leden van de Kunstkolk.

Gewe(c)kte illusies
Enkele jaren geleden is de Kunstkolk begonnen om naast de traditionele open atelierroute een interessante kunstzinnige side-event te organiseren. Vanuit een gemeenschappelijk idee of voorwerp worden door de Kunstkolkers kunstwerkjes gemaakt die tegen een kleine prijs te koop worden aangeboden. De bedoeling is 2-ledig. Van de enige kant wil de Kunstkolk de drempel om kunst te kopen verlagen door unieke kunstwerkjes tegen een betaalbare prijs aan te bieden. Van de andere kant wordt met de opbrengst van de verkochte werkjes een financiële bijdrage geleverd in de organisatiekosten van de open atelierroutes. En dit jaar dus in de kosten van de lustrumviering.
Ook bij dit 2e lustrum wordt deze traditie voortgezet. Dit jaar is de weckfles het gemeenschappelijk voorwerp waarmee de Kunstkolkers aan het werk zijn gegaan.
De resultaten van het project worden in een aparte opstelling in de hal van het gemeentehuis tentoongesteld. De ‘gewe(c)te illusies’ zijn alleen tijdens het lustrumweekend te koop voor € 25 per stuk.

Openingstijden
Het weekend wordt op vrijdag 9 september, rond 19.45 uur geopend door de burgemeester van Boxmeer. De opening vindt plaats op het plein voor het gemeentehuis van Boxmeer. Verhalenvertelster Marijke van Bergen en de Fanfare van de Vierde Hoedanigheid zullen op een originele manier deze opening begeleiden.
De drie locaties zijn op zaterdag 10 en zondag 11 september geopend van 11.00 – 17.00 uur. Op de locaties in Sambeek en Groeningen worden workshops en demonstraties gegeven. Aanvangstijdstip wordt ter plekke aangekondigd.
De drie locaties:
het thema zwijgen staat centraal in de hal van het gemeentehuis Boxmeer, Raadhuisplein 1, Boxmeer:
het thema zien staat centraal op de locatie de Kleierije, Grotestraat 112, Sambeek
het thema horen staat centraal op de locatie de Pimpernel, Groeningsestraat 32, Groeningen.
De locaties zijn in een overzichtelijke route opgenomen. De folder met verdere informatie en de route kunt u hier downloaden.


uitnodiging_ndda_2016

Wil Friesen – fotowerken, installaties

In de kapel van de Notre dame des Arts in Ubbergen worden van 7 tot en met 29 mei 2016 werken geëxposeerd van de in Vierlingsbeek woonachtige kunstenaar Wil Friesen. Naast zijn bijzondere fotowerken zijn enkele installaties te zien. De expositie start op zaterdag 7 mei 2016. Op zondag 8 mei 2016, 15.00 uur, is er een informele opening waarbij Wil Friesen zelf aan de hand van enkele van zijn ‘7 stellingen’ zal ingaan op zijn werk. De expositie kan op zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur worden bezocht en is ook op beide Pinksterdagen geopend.

Landschappen
In de fotowerken van Wil Friesen (autodidact, 1947) vormt het landschap een belangrijk thema. Het gaat bij hem niet om de schoonheid van het landschap of de grootsheid van de natuur. In zijn fotowerken lijkt hij te zoeken naar een verbeelding van het vermoeden dat het landschap dingen verborgen houdt. In het leven gebeuren mooie en minder mooie dingen. Die gebeuren ook op plekken in de natuur, in het landschap. Maar dat er zich iets heeft voorgedaan laat zich maar kort zien. De begroeiing schiet snel weer op. En de bomen groeien gewoon door. Het landschap hervat zich en bedekt alle sporen van wat er is gebeurd.
In Wil Friesen’s verbeelding van het landschap wordt de suggestie opgeroepen dat het landschap meer weet dan het laat zien.

Analoge fotografie
Wil Friesen is geen fotograaf. Hoewel zijn werken niet kunnen worden gemaakt zonder de (analoge) fotografische middelen wil hij zichzelf geen fotograaf noemen. Liever zegt hij dat hij voor het maken van zijn werken het medium fotografie gebruikt. De inmiddels bijna antieke fotografische middelen (analoge camera’s, films, fotopapier, chemicaliën) gebruikt hij op een geheel eigen manier. Tijdens het opname- en afdrukproces wordt alles toegelaten, mits het bijdraagt aan de sfeer die hij in zijn beelden wil leggen.

Installaties
Naast het fotografische werk zijn er ook enkele installaties van Wil Friesen te zien. Soms is er nog de verbinding met fotografie maar het is geen vast vertrekpunt bij het maken van deze werken. Hij ervaart dit loslaten van het fotografisch medium als een plezierige vrijheid om op een andere manier met de kunst om te gaan. In zijn installaties gaat het meestal om herschikking van (gevonden) voorwerpen die in de nieuwe ordening worden losgemaakt van hun oorspronkelijke functie en zo een andere betekenis krijgen.
In deze expositie zal Wil Friesen de eerste opstelling maken van zijn installatie ‘na-beelden’. Uitgangspunt voor de installatie vormt het kruisbeeld dat tot in de jaren zestig van de vorige eeuw een herkenbaar en soms dominant attribuut was in het interieur van veel katholieke gezinnen. Het koor van de kapel vormt de unieke setting voor deze installatie.


flyer huntenkunstHuntenkunst 2016

Voor de 24ste keer wordt in de SSPhal in Ulft een internationale kunstmanifestatie gehouden. De manifestatie is een mix tussen expositie en beurs waaraan ruim 200 binnen- en buitenlandse kunstenaars deelnemen. Ieder jaar worden voor deze manifestatie kunstenaars uit een specifiek land onder de aandacht gebracht. Dit jaar staan kunstenaars uit Israël centraal. Voor mij is de 24ste Huntenkunst de 1ste waar ik aan mee doe. U kunt mij met mijn werk vinden bij stand nummer 55.

Huntenkunst 2016
SSP-hal
Drulaan 2
Ulft

Open:
Vrijdag 27 mei 2016 van 17.00 – 21.00 uur
Zaterdag 28 mei 2016 van 10.00 – 20.00 uur
Zondag 29 mei 2016 van 10.00 – 18.00 uur.

Entree € 8