te zien


Galerie H10a,  Apeldoorn

 


Garnizoenskerk Ravenstein, 21 tm 30 september 2018

 

 

Het landschap voorbij #5

In 2014 is Wil Friesen gestart met een reeks steeds wisselende exposities met als titel ‘het landschap voorbij’. Met deze exposities wil hij onderzoeken hoe hij zich in beeldende zin verhoudt met het landschap. Dat blijkt niet tot een onmiskenbaar duidelijk antwoord te leiden. Het blijft vragen oproepen. Vragen zoals: kan het landschap zich gebeurtenissen herinneren of heeft het landschap mededogen? Vragen die hijzelf niet kan of wil beantwoorden. In zijn fotowerken biedt hij de beschouwer een mystiek beeld. Soms een verontrustend gevoel oproepend, soms met een sprookjesachtige inhoud. Met de beelden van Wil Friesen wordt de kijker uitgenodigd om zijn geest te openen voor de gedachte dat landschappen gewaarworden, dat ze meer weten dan ze laten zien…

In de Garnizoenskerk te Ravenstein is van 21 tot en met 30 september de vijfde editie te zien van zijn expositie-reeks ‘het landschap voorbij’. De religieuze omgeving van de Garnizoenskerk blijkt een unieke plek die de mystieke sfeer in de landschapsbeelden van Wil Friesen versterkt.

 


Installatie nabeelden
De sobere sfeer van het kerkelijke interieur biedt ook de juiste setting voor het presenteren van de installatie nabeelden. Deze installatie is in 2016 voor de eerste en tot nu toe enige keer gepresenteerd. Uitgangspunt voor de installatie vormt het kruisbeeld dat tot in de jaren zestig van de vorige eeuw een herkenbaar en soms dominant attribuut was in de huiskamer van veel katholieke gezinnen.

 


Project glasnegatieven, 3e variant
Naast deze installatie is ook de derde variant te zien van het project glasnegatieven. In dit project worden glasnegatieven gebruikt waarop portretten staan die in de jaren ’30 – ’40 van de vorige eeuw zijn gemaakt. In de varianten worden de glasnegatieven als ‘materiaal‘ gebruikt voor het maken van op zichzelf staande kunstwerken.
De derde variant is opgebouwd uit daglichtbelichtingen van een aantal van deze glasnegatieven. Door deze techniek zijn beelden ontstaan met een verschillende intensiteit en kleur. De afgebeelde mensen lijken verder ‘weg te zakken’ uit onze herinnering. De installatie brengt ons onvermijdelijk bij gedachten over de vergankelijkheid van het bestaan.
Een gedachte die misschien wel in al de werken van Wil Friesen zit opgesloten.

De expositie start op vrijdag 21 september met een preview van 18.00 tot 20.00 uur.
Verder is de expositie geopend op:
zaterdag 22 september van 11.00 tot 17.00 uur
zondag 23 september van 11.00 tot 17.00 uur
vrijdag 28 september van 11.00 tot 17.00 uur
zaterdag 29 september van 11.00 tot 17.00 uur
zondag 30 september van 11.00 tot 17.00 uur.
De kunstenaar is tijdens de openingsuren aanwezig.

Garnizoenskerk
Servetstraat 1
Ravenstein


12e Open Atelierroute Kunstkolk Boxmeer

Traditioneel wordt tijdens het tweede weekend van september de open atelierroute gehouden van kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer. Dit jaar is dat op 7, 8 en 9 september. Alweer voor de 6e keer doet Wil Friesen hieraan mee.
Iedereen is van harte welkom op de locatie Staaiweg 5, 5821 AM Vierlingsbeek.

In een buitenopstelling presenteert Wil zijn werk. Naast recente fotowerken is onder meer de 3e variant van het project glasnegatieven te zien. Het is een installatie-achtig werk dat is opgebouwd uit daglichtbelichtingen die op z/w papier zijn gemaakt en waarvoor oude glasnegatieven zijn gebruikt.
U kunt eveneens ‘bladeren’ door de werken die in de KunstKoopactie 2018 zijn opgenomen.

De binnenruimte is gereserveerd voor gastkunstenaar Tjally Dirriwachter.
Tjally heeft in 2017 de specialisatiegraad Textiele Beeldende Kunst aan de Academie in Genk (B) afgesloten. Daarvoor had ze al vele jaren met alle varianten in de textiele technieken gewerkt.
Tijdens de opleiding in Genk werd voor haar duidelijk dat ze vanuit een vrijere houding tot meer kunstzinnige werken wilde komen.
Tjally is geïntrigeerd door de spanning tussen grillige en gestroomlijnde vormen. In haar werk zoekt ze naar evenwicht tussen deze tegengestelde verschijningsvormen. Dat brengt haar bij werken met een wankele balans die gevoelens van kwetsbaarheid en tijdelijkheid oproepen.

De 12e open atelierroute van de Kunstkolk wordt op vrijdagavond 19.45 uur geopend met een kunstzinnige performance op het plein voor het gemeentehuis van Boxmeer.
In het gemeentehuis is een overzichtsexpositie ingericht waarin werk is opgenomen van alle deelnemers aan de route.
De overzichtsexpositie en de locaties kunnen op zaterdag en zondag worden bezocht van 11.00 tot 17.00 uur.
Verdere info kunt u vinden op
www.kunstkolk.nl


FOTOFESTIVAL FRANKRIJK
Petite Biennale Photographique de Chédigny 2018

Van 3 tot en met 19 augustus 2018 wordt de 3e editie gehouden van de ‘Petite Biennale Photographique de Chédigny’. Verspreid over acht locaties in de plaatsen Chédigny en Loches in de regio Centre-Val de Loire, Frankrijk, wordt fotowerk getoond van 16 deelnemers, afkomstig uit Frankrijk, Nederland, Japan, Verenigde Staten en Polen.

Petite Biennale
Een groepje gepassioneerde fotoliefhebbers in Frankrijk, waaronder de uit Nederland afkomstige fotografe Rieja van Aart, heeft een aantal jaren geleden het initiatief opgepakt om in centraal Frankrijk een tweejaarlijks fotofestival te houden. Op kleine schaal (petite) wat de omvang betreft weliswaar, maar zonder ook maar iets prijs te geven op het streven om interessant en boeiend fotowerk binnen te halen.
Deze zomer wordt de biennale voor de 3e keer gehouden.

Le Pressoir
Ik heb het voorrecht om een expositie in te richten in ‘Le Pressoir’ – Espace d’exposition, in de Rue du Lavoir te Chédigny, waar ook de vernissage op vrijdag 3 augustus 2018 plaatsvindt. In de expositie heb ik het accent gelegd op de bomen. Niet op de majestueuze pracht ervan maar op de geheimen die ze met zich meedragen.

Petite Biennale Photographique de Chédigny 2018
Locaties in Chédigny en Loches.
Vernissage op 3 augustus 2018, 17.00 uur
Espace d’exposition – Le Pressoir
41 rue du Lavoir
Chédigny.
Het festival kan worden bezocht op 3, 4, 5, 11, 12, 15, 18, en 19 augustus 2018.
Kijk ook op de facebookpagina van de
petite biennale photographique de chedigny


KUNSTMANIFESTATIE FRANKRIJK
il est interdit d’interdire

les dessous…, les dessous…, les dessous des oeuvres

Op 21 juli 2018 is de 22e ‘Rencontres d’Art Contemporain du Château de Saint-Auvent’ geopend. De ‘Rencontres’ is een initiatief van Annick en Pierre Debien, eigenaren van het kasteel Saint Auvent dat gelegen is in de Limousin. In het kasteel is een expositie samengesteld waarin hedendaagse kunst van internationale kunstenaars wordt getoond.
Samen met enkele andere Nederlandse kunstenaars ben ik een van de deelnemers aan de manifestatie.

Thema
Jaarlijks wordt een thema gekozen voor de manifestatie. Voor 2018 hebben de organisatoren gekozen voor een dubbel thema:
‘Il est interdit de interdire’ (‘het is verboden om te verbieden’)
‘les dessous…., les dessous…, les dessous des oeuvres’ (‘de onderkant van de werken’)

Ongeveer 50 kunstenaars uit diverse landen laten zien hoe ze hun kunst hebben verbonden met de thema’s.

Open
De expositie is te zien van 21 juli tot 20 augustus 2018. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 15.00 tot 19.00 uur. Tijdens de expositie-periode worden verschillende activiteiten uitgevoerd.
Voor meer informatie kijk op Château de Saint-Auvent/actualités.

‘il est interdit d’interdire’
‘les dessous…, les dessous…, les dessous des oeuvres’

Château Saint Auvent,
Le Bourg,
87310 Saint-Auvent
Limousin


Huntenkunst 2018

Op 25, 26 en 27 mei wordt de 26e editie van de manifestatie Huntenkunst gehouden. Huntenkunst is een van de meest interessante kunstbeurzen in Nederland. Er is werk te zien van kunstenaars uit binnen- en buitenland met een gevarieerd aanbod van eigentijdse kunst. Traditioneel staat tijdens de manifestatie de kunst uit een specifiek land centraal. Dit jaar is dat Roemenië.

De beurs wordt gehouden in de SSP hal, deel uitmakend van het DRU Industriepark en nu rijksmonument. Een fraai voorbeeld van Nederlands industrieel erfgoed.
De bijzondere sfeer van de hal zorgt voor een unieke beleving van een brede collectie kunst uit verschillende disciplines.

Dit jaar doe ik voor de 3e keer mee aan de kunstmanifestatie.
Op deze editie zal ik voor de eerste keer de derde variant van het ‘project glasnegatieven’ presenteren. Daarnaast zijn enkele werken uit mijn landschapsserie te zien.

Alléén tijdens de beursdagen zijn werken uit mijn  ‘Oudland’ serie tijdelijk te koop voor de speciale prijs van € 50 per stuk (ingelijst, gemonteerd in zuurvrij passepartout, formaat 30×30) of € 35 per stuk (niet ingelijst, wel gemonteerd in passepartout, formaat 30×30). Voor een indruk van de Oudland-werken klikt u hier.
Als u vervolgens doorklikt op ‘oudland’ komt u in het betreffende portfolio terecht.
Als er nog plaats voor is neem ik ook enkele werken uit de KunstKoopActie 2018 mee.

U kunt mij en mijn werk zien op standnummer 141.
U bent van harte welkom!

SSP-HAL
Drulaan 2
Ulft

open:
vrij 25 mei van 17.00 tot 21.00 uur

za 26 mei van 10.00 tot 20.00 uur
zo 27 mei van 10.00 tot 18.00 uur

toegang € 9 (kinderen tot 12 jaar gratis)

Informatie: www.huntenkunst.org


Marziart Internationale Galerie, Hamburg (D)

Op 20 april 2018 wordt in Marziart Internationale Galerie te Hamburg een expositie geopend waarin werk is te zien van zes kunstenaars. Een van deze kunstenaars is Wil Friesen die op deze expositie een aantal van zijn nieuwe werken laat zien.

De fotowerken van Wil Friesen zijn gemaakt met gebruikmaking van de analoge fotografische technieken. Een belangrijk thema in zijn werk vormt het landschap. Het gaat bij Wil Friesen niet om de schoonheid van het landschap. In zijn mysterieuze, soms sprookjesachtige werken gaat het vooral om de sfeer. Gaat het om het oproepen van de illusie dat het landschap meer weet dan het laat zien…..
Door een speciale door hem zelf ontwikkelde techniek toe te passen zijn al  z’n fotowerken unicaten.

Naast de werken van Wil Friesen zijn er schilderijen in diverse technieken en beelden in brons en keramiek te zien.

Behalve door Wil Friesen wordt door de volgende kunstenaars aan de expositie deelgenomen:
Sandra Brugger, Oostenrijk (schilderijen)
Edith Ulmer, Zwitserland (schilderijen)
Peter Genßler, Duitsland (keramiek en bronzen)
Sabine Keil, Duitsland (schilderijen)
MP Burgmeyer, Duitsland (schilderijen en collages).

Onder de enthousiaste leiding van galeriehoudster Marion Zimmermann worden in de galerie jaarlijks elf exposities georganiseerd. Iedere expositie kenmerkt zich door deelname van internationale kunstenaars die een breed spectrum aan kunst laten zien.

De vernissage is op vrijdag 20 april 2018 van 19.00 tot 22.00 uur. Alle exposerende kunstenaars zijn daarbij aanwezig.
De expositie duurt tot en met woensdag 16 mei 2018. De galerie is open op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 13.30 tot 18.30 uur.

Marziart Internationale Galerie
Marion Zimmermann
Eppendorfer Weg 110
Hamburg (D)

Voor meer info kijk op  www.marziart.com


Elfde open atelierroute kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer.

Op 8, 9 en 10 september 2017 vindt de elfde open atelierroute plaats van kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer. Op 9 locaties is een grote diversiteit aan kunst te zien. Een van de locaties is te vinden op het adres Staaiweg 5, 5821 AM Vierlingsbeek (op de routefolder locatie nr. 8.).
Het is de locatie van Kunstkolklid Wil Friesen. Samen met zijn gastkunstenaar, de uit Oss afkomstige kunstenaar/illustrator Ingrid Friesen, zal hij u graag ontvangen.
Een mooie gelegenheid om in een informele sfeer ‘van dichtbij’ kennis te maken met beide kunstenaars en hun werk.

Over Ingrid Friesen
Ingrid Friesen (1972) is na haar opleiding aan de Kunstacademie in ’s-Hertogenbosch als freelance illustrator aan het werk gegaan. Ze illustreert vanuit haar atelier in Oss onder andere kinderboeken, ontwerpt geboorte- en trouwkaarten en illustreert voor educatieve uitgeverijen. Naast de originele illustraties voor de kinderboeken en ander werk in opdracht, toont ze vooral haar vrije werk.


Ingrid is enkele jaren geleden gestart met een serie zelfportretten. Het zijn geen fysieke portretten maar weergaven van gedachten, emoties en herinneringen, op een fantasierijke manier verbeeld. Met veel beeldende symbolen en uitingen die je als kijker bezig blijven houden omdat de symbolen in hun beeld niet klip en klaar te interpreteren zijn.
Als je naar deze werken wilt kijken kom je als kijker uiteindelijk bij je eigen innerlijk uit.

Meer over Ingrid….

Over Wil Friesen
Wil Friesen (1947, autodidact) is geen fotograaf. Hoewel zijn werken niet kunnen worden gemaakt zonder de (analoge) fotografische middelen wil hij zichzelf liever geen fotograaf noemen. In plaats van verf en kwasten gebruikt hij het medium fotografie als middel voor het maken van zijn beelden. De intussen bijna antieke fotografische middelen (analoge camera’s, films, fotopapier, chemicaliën) gebruikt hij op een geheel eigen manier. Tijdens het proces wordt alles toegelaten, mits het bijdraagt aan de sfeer die hij in zijn beelden wil leggen.
Met gebruikmaking van het analoge fotografische proces heeft hij door de jaren heen een heel eigen techniek ontwikkeld die hem heeft gebracht bij unieke fotografische werken met een geheimHet landschap is een belangrijk thema in zijn werk. Niet de schoonheid van het landschap, noch de geografische locatie, is belangrijk. In zijn verbeelding van het landschap gaat het vooral om de sfeer. Meestal geheimzinnig, soms onheilspellend, alsof er iets is gebeurd of gaat gebeuren.
Het landschap is een belangrijk thema in zijn werk. Niet de schoonheid van het landschap, noch de geografische locatie, is belangrijk. In zijn verbeelding van het landschap gaat het vooral om de sfeer. Meestal geheimzinnig, soms onheilspellend, alsof er iets is gebeurd of gaat gebeuren.

Meer over Wil…..


Drie kunstenaars, drie visies, een thema: de Langenboomse bossen

Enkele jaren geleden hebben de kunstenaars Bob de Winter (schilderijen), Gijs van Lanen (beelden van hout en ijzer) en Wil Friesen (analoge fotowerken) de afspraak gemaakt om, vertrekkend vanuit een gezamenlijk thema, naar een groepsexpositie te werken. Het thema werd gevonden in een concreet, afgebakend gebied: de Langenboomse bossen. De drie kunstenaars hebben, ieder vanuit hun eigen discipline, kunstwerken gemaakt waarbij ze zich hebben laten inspireren door wat ze in de Langenboomse bossen zagen, voelden en vonden. Drie kunstenaars, drie visies, een thema.

De resultaten van dit bijzondere samenwerkingsproject zijn van zaterdag 12 augustus tot en met zondag 27 augustus te zien in het kerkje van Velp. De expositie is op zaterdag en zondag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Op zondagmiddag 27 augustus wordt de expositie afgesloten met een feestelijke finissage. Iedereen is welkom en de toegang is gratis.

Meer lezen……


Huntenkunst 2017

Op 19, 20 en 21 mei wordt voor de 25e keer de manifestatie Huntenkunst gehouden.
Huntenkunst behoort al geruime tijd tot een van de meest interessante kunstbeurzen in Nederland. Er is werk te zien van ruim 200 kunstenaars uit binnen- en buitenland. Traditioneel staat tijdens de manifestatie de kunst uit een specifiek land centraal. Dit jaar is dat Luxemburg.

Ook Wil Friesen neemt deel aan de jubileumeditie van Huntenkunst. Speciaal voor deze gelegenheid zijn werken uit zijn  ‘Oudland’ serie tijdelijk te koop voor de speciale prijs van € 50 per stuk (ingelijst, formaat 30×30) of € 30 per stuk (niet ingelijst, formaat 30×30).
Om een beeld te krijgen van de ‘Oudland’serie klikt u hier. U komt op zijn website in het portfolio terecht waar u kunt doorklikken naar ‘oudland’.

U kunt Wil Friesen vinden op standnummer 105.
Van harte welkom!

SSP-HAL
Drulaan 2
Ulft

open:
vrij 19 mei van 17.00 tot 21.00 uur

za 20 mei van 10.00 tot 20.00 uur
zo 21 mei van 10.00 tot 18.00 uur

toegang € 9 (kinderen tot 12 jaar gratis)


Wil Friesen exposeert in Wenen

Van woensdag 3 mei tot en met donderdag 1 juni 2017 worden in de galerie van ZEBRA,  Zentrum  Für Klassische Und Moderne Fotografie te Wenen, fotowerken van Wil Friesen geëxposeerd. Hij laat er zijn recente landschapsbeelden zien.
De expositie heeft als titel ‘Die Bäume, sie sagen nichts … ‘

Wil Friesen gebruikt de analoge fotografische processen op een heel eigen manier. Daardoor weet hij unieke beelden te maken die onverwachte aspecten van het landschap zichtbaar maken. Als je zijn beelden ziet lijkt de gedachte niet zo vreemd dat ook de bomen emoties hebben. De fotowerken van Wil Friesen leiden de beschouwer naar het vermoeden dat het landschap meer weet dan het laat zien…

ZEBRA ligt in de levendige wijk Neubau, vlakbij het MuseumsQuartier en de Museumsplatz, waar de belangrijke Weense musea zijn te vinden.

De vernissage is op woensdag 3 mei, vanaf 19.00 uur.

ZEBRA,  Zentrum  Für Klassische Und Moderne Fotografie
Burggasse 46
1070 Wien
www.zebralabor.at
openingstijden:
wo en do van 09.00 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.30 uur
vrij van 09.00 tot 14.30 uur

Expositie info

Die Bäume, sie sagen nichts …

Wil Friesen (1947, auto-didact) ist ein autonomer Fotograf. Durch die Verwendung der analogen fotografischen Prozesse hat er im Laufe der Jahre seine eigene Technik entwickelt. Dies hat ihn zu einzigartigen fotografischen Arbeiten mit einem geheimnisvollen, manchmal märchenhaften  Inhalt gebracht. Alle seine Werke sind einzigartige Kunstwerke dank seiner besonderen individuellen Nutzung der analogen Techniken.

Die Landschaft ist ein wichtiges Thema in seiner Arbeit. Die geographische Lage der Landschaft ist für ihn nicht von Interesse. Weder die Schönheit von ihr. Es geht um die Atmosphäre der Landschaft. Die Bäume sind eindeutig anwesend in seiner Arbeit. Stille und scheinbar ohne emotionale Gefühle sind sie da, die Bäume. Sie wachsen ungestört, sehen alles, sagen nichts. Aber in den Bildern von Wil Friesen scheinen die Bäume manchmal ihre Emotionen zu zeigen. Scheint einen Hinweis zu sehen auf die Vermutung dass die Landschaft mehr weiß, als sie zeigt.

Die Fotos sind alle in seinem unmittelbaren Wohnumfeld  aufgenommen.
Das Projekt ist noch nicht abgeschlossen …

The trees, they say nothing…

Wil Friesen (1947, auto-didact) is an autonomous photographer. By using the analog photographic processes he has developed his own technique over the years. This has brought him to unique photographic works with a mysterious, sometimes fairylike content. All his works are unique single art works thanks to his special individual use of the analog techniques.

The landscape is an important theme in his work. The geographical location of the landscape is of no interest for him. Neither the beauty of it. It is all about the atmosphere of the landscape.
The trees are clearly present in his work. Silent and seemingly without any emotional feelings they are there, the trees. They grow unperturbed, see everything, say nothing. But in the images of Wil Friesen the trees sometimes seem to show their emotions. Seem to make visible a hint to the presumption that the landscape knows more than it shows.

The photographs are all taken in the immediate surroundings of his home.
The project is not finished yet…


 

Fotografie en Beeld

Van 12 maart tot en met 23 april 2017 is in galerie Polhus te Nijkerk een expositie te zien met werken van zes kunstenaars. De expositie concentreert zich op de fotowerken van Wil Friesen, Jacobien de Korte en Corine Oosterlee. Het werk van deze drie autonome fotografen wordt gecombineerd met het ruimtelijk werk van Carolien Brusse (keramiek), Marion Visione, (beelden) en Harm Visser (objecten).
Een expositie met gevarieerde kunst die tegelijkertijd geraffineerd en subtiel op elkaar is afgestemd.

Wil Friesen

Wil Friesen (Vierlingsbeek) wil zich liever geen fotograaf noemen: hij gebruikt het analoge fotografische proces als middel om op geheel eigen verwerkingswijze beelden te ‘schilderen’. Het gaat hem om de sfeer, het ongrijpbare vastleggen. Daarom zijn al zijn werken unicaten.  Landschappen treft hij in een mystieke sfeer, alsof er iets is gebeurd of gaat gebeuren, geheimzinnig. Van schijnbaar onbewogen bomen lijken de emoties zichtbaar te worden; het vermoeden ontstaat dat zij meer weten…

Jacobien de Korte

Jacobien de Korte (’s Gravenhage) werkt veelal autonoom. Haar fotowerk ontstaat uit persoonlijke gevoelens en ervaringen. Zij tracht op introverte wijze voor velen herkenbare begrippen uit te drukken zoals vervreemding, eenzaamheid, mysterie en melancholie. Jacobien hoopt met wederzijdse herkenbaarheid hoop, troost en begrip te bieden en te vinden.

Corine Oosterlee

Corine Oosterlee (Trémolat, Périgord/Dordogne, Zuidwest-Frankrijk) is fotograaf, gespecialiseerd in planten in hun natuurlijke habitat. Daarnaast is zij natuurgids en organiseert botanische excursies in haar woonomgeving. De vormenrijkdom van planten en andere vegetatie in een steeds veranderende lichtval blijft haar boeien. Zij ervaart het maken van natuurfoto’s als een samenspel tussen het onderwerp, het fototoestel en haarzelf. Deze samenwerking inspireert haar tot het maken van indringende foto’s. De intensieve kijker kan zich verbeelden de bijbehorende geuren te ruiken en de geluiden te horen. De natuurfoto’s van Corine zijn meer dan foto’s, het zijn vertalingen naar de zintuigen.

Harm Visser

Harm Visser (Nijkerk) verbeeldt de werkelijkheid van de beschermde, natuurrijke zeepolder Arkemheen op een bijna magische wijze. Hij schildert de natuur, maar is geen natuurschilder. Met een beperkt kleurenpalet brengt hij veel nuances aan. De spanning tussen lijnen en kleuren, het componeren, het toevoegen en vooral het weglaten, daar geniet hij van. In plexiglas maakt hij gelaagde landschappen, vol licht en ruimte! Zijn werk ziet hij als een ode aan de schepping.

Marion Visione

Alles wat de kunstenaar mag hopen te bereiken is een diepe sympathie voor de wereld om hem heen – om het onderscheid tussen zichzelf en al het andere te verliezen – en van hieruit te creëren. Marion Visione (Amsterdam) werkt binnen een historisch bewustzijn dat zoekt naar tijdloosheid. Haar bronzen beelden lijken culturele overlevenden – overwegend vrouwenfiguren getekend en vervormd door tijd. De doelen van elegantie en ingetogenheid worden bereikt door hun blijkbaar fragiele opbouw en dynamische vorm.

Carolien Brusse

Carolien Brusse (Bussum) maakte een gezelschap van steengoed kannen. Zij zijn allemaal verschillend van verhouding, karakter en ‘lichaamstaal’. Door de opbouw uit gemeenschappelijke vormelementen, zijn ze familie van elkaar. De kannen zijn met de hand opgebouwd uit platen steengoed-klei en beschilderd met oxyden, Terra Sigillata en glazuur. De meeste zwarte kannen zijn meerdere malen gestookt op 1150°C of 1250°C. Alle andere kannen (van witte steengoed of franse grès) zijn gestookt op 1250°C. De karaktervolle kannen zijn sierlijke, stijlvolle gebruiksvoorwerpen.

Galerie Polhus
Spoorstraat 1
3862 AC Nijkerk
open op vrijdag/zaterdag/zondag van 13.30 tot 17.00 uur.


adaf2016_02

ADAF 2016

Op 23, 24 en 25 september 2016 wordt de zesde Annual Dutch Art Fair (ADAF) gehouden. De Kunstbeurs vindt plaats in het World Fashion Centre/Beursplaza,  Koningin Wilhelminaplein 13, 1062 HH Amsterdam. Onder de bijna 200 deelnemende kunstenaars uit binnen- en buitenland kunt u ook Wil Friesen ontmoeten. Van hem zijn onder meer 4 werken te zien uit de serie ‘wachters van het geheim’. Een serie waarin hij verbeelding heeft gegeven aan de gedachte dat de natuur, de landschappen, de bomen meer weten dan ze laten zien. De serie bestaat uit 7 fotowerken die hij in 2015 heeft gemaakt voor de culturele grensmanifestatie tussen Brabant en Limburg. De werken zijn toen, verdeeld over 7 staties, opgesteld op de plekken in het landschap waar de opname’s zijn gemaakt.
Naast dit werk worden enkele recente fotowerken tentoongesteld die aansluiten op het thema.
De fotowerken van Wil Friesen worden gemaakt met toepassing van de analoge fotoprocessen. De wijze waarop hij de materialen en de processen gebruikt voor het maken van zijn fotowerken heeft hij zelf ontwikkeld. De werkwijze impliceert dat al zijn fotowerken in slechts één enkele oplage (kunnen) worden gemaakt.

Op vrijdag 23 september wordt van 17.00 tot 21.00 uur een VIP-preview gehouden.
Op zaterdag en zondag is de kunstbeurs geopend van 11.00 tot 17.30 uur.
Toegangskaarten kosten € 15. In de voorverkoop wordt een korting gegeven van € 5,10.
De VIP-kaarten kosten € 25 (voorverkoop € 22,50).
Klik hier voor het bestellen van de toegangskaarten.

Meer informatie over de beurs en de deelnemers kunt u vinden op www.adaf.nl.


affiche_2016_v01pr

Tien jaar kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer

Op 9, 10 en 11 september 2016 viert kunstcollectief Kunstkolk Boxmeer haar 2e lustrum. Voor deze gelegenheid is eenmalig afgeweken van het vertrouwde concept van de open atelierroute. Vertrekkend vanuit de begrippen horen, zien en zwijgen pakt het kunstcollectief tijdens het lustrumweekend groots uit met 3 exposities op 3 locaties. Voor de samenstelling van iedere expositie, waaraan door alle Kunstkolkleden wordt deelgenomen, staat een van deze 3 begrippen centraal. Naast de exposities worden op 2 van de 3 locaties workshops en demonstraties gegeven door leden van de Kunstkolk.

Gewe(c)kte illusies
Enkele jaren geleden is de Kunstkolk begonnen om naast de traditionele open atelierroute een interessante kunstzinnige side-event te organiseren. Vanuit een gemeenschappelijk idee of voorwerp worden door de Kunstkolkers kunstwerkjes gemaakt die tegen een kleine prijs te koop worden aangeboden. De bedoeling is 2-ledig. Van de enige kant wil de Kunstkolk de drempel om kunst te kopen verlagen door unieke kunstwerkjes tegen een betaalbare prijs aan te bieden. Van de andere kant wordt met de opbrengst van de verkochte werkjes een financiële bijdrage geleverd in de organisatiekosten van de open atelierroutes. En dit jaar dus in de kosten van de lustrumviering.
Ook bij dit 2e lustrum wordt deze traditie voortgezet. Dit jaar is de weckfles het gemeenschappelijk voorwerp waarmee de Kunstkolkers aan het werk zijn gegaan.
De resultaten van het project worden in een aparte opstelling in de hal van het gemeentehuis tentoongesteld. De ‘gewe(c)te illusies’ zijn alleen tijdens het lustrumweekend te koop voor € 25 per stuk.

Openingstijden
Het weekend wordt op vrijdag 9 september, rond 19.45 uur geopend door de burgemeester van Boxmeer. De opening vindt plaats op het plein voor het gemeentehuis van Boxmeer. Verhalenvertelster Marijke van Bergen en de Fanfare van de Vierde Hoedanigheid zullen op een originele manier deze opening begeleiden.
De drie locaties zijn op zaterdag 10 en zondag 11 september geopend van 11.00 – 17.00 uur. Op de locaties in Sambeek en Groeningen worden workshops en demonstraties gegeven. Aanvangstijdstip wordt ter plekke aangekondigd.
De drie locaties:
het thema zwijgen staat centraal in de hal van het gemeentehuis Boxmeer, Raadhuisplein 1, Boxmeer:
het thema zien staat centraal op de locatie de Kleierije, Grotestraat 112, Sambeek
het thema horen staat centraal op de locatie de Pimpernel, Groeningsestraat 32, Groeningen.
De locaties zijn in een overzichtelijke route opgenomen. De folder met verdere informatie en de route kunt u hier downloaden.


uitnodiging_ndda_2016

Wil Friesen – fotowerken, installaties

In de kapel van de Notre dame des Arts in Ubbergen worden van 7 tot en met 29 mei 2016 werken geëxposeerd van de in Vierlingsbeek woonachtige kunstenaar Wil Friesen. Naast zijn bijzondere fotowerken zijn enkele installaties te zien. De expositie start op zaterdag 7 mei 2016. Op zondag 8 mei 2016, 15.00 uur, is er een informele opening waarbij Wil Friesen zelf aan de hand van enkele van zijn ‘7 stellingen’ zal ingaan op zijn werk. De expositie kan op zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur worden bezocht en is ook op beide Pinksterdagen geopend.

Landschappen
In de fotowerken van Wil Friesen (autodidact, 1947) vormt het landschap een belangrijk thema. Het gaat bij hem niet om de schoonheid van het landschap of de grootsheid van de natuur. In zijn fotowerken lijkt hij te zoeken naar een verbeelding van het vermoeden dat het landschap dingen verborgen houdt. In het leven gebeuren mooie en minder mooie dingen. Die gebeuren ook op plekken in de natuur, in het landschap. Maar dat er zich iets heeft voorgedaan laat zich maar kort zien. De begroeiing schiet snel weer op. En de bomen groeien gewoon door. Het landschap hervat zich en bedekt alle sporen van wat er is gebeurd.
In Wil Friesen’s verbeelding van het landschap wordt de suggestie opgeroepen dat het landschap meer weet dan het laat zien.

Analoge fotografie
Wil Friesen is geen fotograaf. Hoewel zijn werken niet kunnen worden gemaakt zonder de (analoge) fotografische middelen wil hij zichzelf geen fotograaf noemen. Liever zegt hij dat hij voor het maken van zijn werken het medium fotografie gebruikt. De inmiddels bijna antieke fotografische middelen (analoge camera’s, films, fotopapier, chemicaliën) gebruikt hij op een geheel eigen manier. Tijdens het opname- en afdrukproces wordt alles toegelaten, mits het bijdraagt aan de sfeer die hij in zijn beelden wil leggen.

Installaties
Naast het fotografische werk zijn er ook enkele installaties van Wil Friesen te zien. Soms is er nog de verbinding met fotografie maar het is geen vast vertrekpunt bij het maken van deze werken. Hij ervaart dit loslaten van het fotografisch medium als een plezierige vrijheid om op een andere manier met de kunst om te gaan. In zijn installaties gaat het meestal om herschikking van (gevonden) voorwerpen die in de nieuwe ordening worden losgemaakt van hun oorspronkelijke functie en zo een andere betekenis krijgen.
In deze expositie zal Wil Friesen de eerste opstelling maken van zijn installatie ‘na-beelden’. Uitgangspunt voor de installatie vormt het kruisbeeld dat tot in de jaren zestig van de vorige eeuw een herkenbaar en soms dominant attribuut was in het interieur van veel katholieke gezinnen. Het koor van de kapel vormt de unieke setting voor deze installatie.


flyer huntenkunstHuntenkunst 2016

Voor de 24ste keer wordt in de SSPhal in Ulft een internationale kunstmanifestatie gehouden. De manifestatie is een mix tussen expositie en beurs waaraan ruim 200 binnen- en buitenlandse kunstenaars deelnemen. Ieder jaar worden voor deze manifestatie kunstenaars uit een specifiek land onder de aandacht gebracht. Dit jaar staan kunstenaars uit Israël centraal. Voor mij is de 24ste Huntenkunst de 1ste waar ik aan mee doe. U kunt mij met mijn werk vinden bij stand nummer 55.

Huntenkunst 2016
SSP-hal
Drulaan 2
Ulft

Open:
Vrijdag 27 mei 2016 van 17.00 – 21.00 uur
Zaterdag 28 mei 2016 van 10.00 – 20.00 uur
Zondag 29 mei 2016 van 10.00 – 18.00 uur.

Entree € 8