portfolio twee

Vervolg lockdown project

Wil Friesen maakt zijn kunst met het medium fotografie. Tot voor kort maakte hij zijn werken enkel met gebruik van de analoge fotografische technieken. Voor hem bieden deze technieken een onuitputtelijke bron van mogelijkheden. Overbodig om te zeggen dat dit hèt medium is voor zijn artistieke creaties.

Maar sinds kort is er ruimte gekomen voor de digitale technieken.
Bij de start van de tweede lockdown in Nederland in december 2020 heeft hij met zichzelf de afspraak gemaakt om voor de duur van deze lockdown iedere dag een fotobeeld te maken met toepassing van de digitale gereedschappen. Voordien gebruikte hij de digitale techniek enkel om de analoge fotowerken voor pr doeleinden om te zetten in digitale foto’s.

Voor het project lockdown zijn 134 fotobeelden gemaakt (klik hier voor de resultaten).
De ervaring die tijdens dit project met de digitale beeldvorming is opgedaan is voor hem aanleiding om deze werkwijze niet als een incident te zien. Hij heeft aan het project een vervolg gegeven met een nieuwe serie die bestaat uit met digitale technieken gemaakte landschapsbeelden. De serie kent geen einde en wordt gaandeweg aangevuld met nieuwe werken.

Kunst is kunst!

Kunst is kunst! Daar gaat het om! En techniek is techniek! Het maken van een onderscheid tussen werken die met analoge of digitale technieken zijn gemaakt is irrelevant. De techniek is belangrijk, zeker! Maar het blijft het middel tot….

Toch maakt Wil Friesen onderscheid. Hij kan zich niet voorbij het gevoel plaatsen dat de digitale techniek, tenminste voor hem, op de tweede plaats komt. Misschien is het ’t ontbreken van het fysieke element. Het beeld ontstaat achter de computer. En niet in de donkere kamer. Misschien is het de snelheid van het medium. De analoge fotografie, en zeker zoals hij die gebruikt, is een tijdrovend proces. Maar juist het langzame voortgangsproces zorgt voor een intensieve verbinding met de inhoud van het werk. Voor Wil Friesen essentieel om tot zijn kunst te komen!

Ambivalente positie

Wil Friesen realiseert zich dat hij met zijn opvattingen over het gebruik van de technieken zichzelf in een dubieuze positie plaatst. Hij vindt zijn met digitale beeldbewerking gemaakte landschappen absoluut volwaardig. Ze zouden ook een plek moeten krijgen op zijn website. Toch wil hij deze landschapsbeelden niet in het portfolio met de analoge werken opnemen…!
De oplossing is dan om een concessie te doen en een tweede portfolio te maken met de digitale werken.
En dat heeft hij dus gedaan!

De galerij

Het portfolio is hieronder te bekijken.
Het zal de komende tijd worden uitgebreid met nieuwe werken. Het is dus een voortgaand project.

Te koop

Alle in het portfolio opgenomen werken zijn te koop.
De van belang zijnde verkoopdetails van de landschappen zijn in onderstaand kader opgenomen.


Alle werken zijn in Fine Art kwaliteit geprint.
Formaten varieren van 40 x 50 cm tot 50 x 75 cm.
(Formaat en prijs van het fotowerk is te zien als je met de cursor over de afbeelding gaat. Bij doorklikken krijg je een volledige afbeelding van het werk te zien.)

Papiersoort: Hahnemühle Photorag Bright White 310 gr/m2 (zuurvrij 100% lompenpapier met een zeer fijne structuur).
De print is voorzien van een UV-werende vernislaag en gemonteerd op een 2 mm dikke Dibond plaat
met ophangsysteem.

De print is randloos afgewerkt en kan direct worden opgehangen.
Tegen meerprijs kan het werk worden ingelijst. Lijstkeuzes in overleg.

De werken worden slechts in één enkele oplage gemaakt.
Bij ieder werk wordt een certificaat verstrekt


Verbeelde landschappen